Pages

Tuesday, July 16, 2013

MENU BERBUKA PUASA, SAMBAL UDANG PETAI, SUP SAYUR PETOLA CAMPUR FISH BALL DAN SOUN, DAN TELUR MASIN


Assalamualaikum.....

Inilah juadah yang sempat disediakan oleh Kak Noor untuk juadah berbuka puasa hari Ramadhan yang ke-7.   Tak sempat nak sediakan lauk yang beraneka, maklumlah orang bekerja.  Sambal tumis udang campur petai itu merupakan menu kegemaran keluarga Kak Noor.  Bila dah dihidangkan, kecur juga `menatap'nya di bulan puasa ini,   Dihidangkan pula dengan sup sayur petola campur fish ball dan telur masin.  Anak-anak dah tak sabar.... tunggu azan maghrib berkumandang aje..., nak `on'.






Resepi sambal tumis udang petai telah ada di blog ini.  Klik di SINI untuk resepinya. Cuma N3 kali Kak Noor berikan resepi sup tumis petola saja.  Mudah aje resepi ni, anak-anak bujang pun boleh mencubanya.


SUP SAYUR  PETOLA CAMPUR FISH BALL DAN SOUN






Bahan-bahannya:
1 batang petola - dipotong serong
1 paket kecil fish ball sayuran
Sedikit soun - direndam dan ditoskan
1 biji bawang merah (bawang kecil) - dihiris
2 ulas bawang putih - diketuk
1 inci halia - dihiris mancis
1 biji cili merah - dihiris
1 kiub ayam
Garam, gula
Air secukupnya untuk sup

Cara-caranya:
1.  Panakan sedikit minyak di dalam periuk, lebih kurang 2 sudu besar aje.  Tumis bawang merah, bawang putih, halia, dan cili merah. Kemudian masukkan fish ball dan kacau rata.
2.  Bila bawang telah bertukar kekuningan masukkan air secukupnya bersama kiub ayam.  Perasakan dengan garam dan gula.  Masak sehingga sup mendidih.
3.  Kemudian masukkan petola dan soun.  Kacau rata dan biarkan ia mendidih sekali (Jangan masak sayur terlalu lama, nanti kecut sayurnya).
4.  Tutup api.  Semasa menghidang, bolehlah dihiaskan dengan daun sup.daun bawang, dan bawang goreng.

0 comments:

Post a Comment