Pages

Monday, August 6, 2012

Bubur Pulut Hitam



Bubur ini dimasak atas permintaan anak sulung Kak Noor yang teringin sangat nak makan bubur pulut hitam.  Siap telefon Kak Noor lagi.  Walaupun letih kerana seharian berada di Kota Damansara kerana membantu hubby mengecat rumah, namun sekembalinya ke rumah di Keramat, sempat juga singgah di kedai membeli beras pulut hitam. Hendaknya termakbul sudah keinginan anakanda.    Jom kita tengok bahan-bahannya ikut cara Kak Noor.




Bahan-bahannya:
2 cawan beras pulut hitam
Air secukupnya untuk merebus beras pulut hitam
1/2  cawan gula putih - (tahap kemanisan ikut selera masing-masing)
2 ketul bulat gula melaka
1 sudu teh garam
2 helai daun pandan - dicarik dan disimpul
2 cawan pati santan kelapa sawit atau 2 1/2 cawan pati santan kelapa
Susu sejat - digunakan semasa menghidang

Penyediaannya:
1. Beras pulut hitam dibasuh bersih dan direndam 3 - 4 jam (kalau direndam semalaman lagi elok).  Kemudian dibasuh lagi dan ditoskan.
2. Masukkan beras pulut hitam di dalam periuk bersama air dan daun pandan. Rebus sehingga sehingga empuk dan kembang.   Sekiranya air telah kering dan beras masih belum empuk, tambahkan air lagi.
2.  Sementara itu di dalam periuk yang lain masak gula putih dan gula melaka bersama air sehingga gula larut.  Tapiskan.
3.  Selepas beras pulut empuk dan kembang, bolehlah dimasukkan air gula yang telah dimasak tadi. Kacau dan biar mereneh di atas dapur sehingga bubur nampak pekat.
4.  Kemudian masukkan pati santan  dan garam.  Kacau, dan masak seketika lagi.  Sekiranya agak pekat, bolehlah ditambahkan sedikit air.  Bubur jangan terlalu pekat dan terlalu cair, sederhana sahaja.
5.  Setelah bubur mendidih, tutup api.  Semasa menghidang bubur, bolehlah dimasukkan susu sejat di atasnya.

0 comments:

Post a Comment