Pages

Tuesday, August 7, 2012

Udang Goreng Kunyit



Resepi udang yang paling simple yang pernah Kak Noor masak.  Kebiasaannya  udang dimasak kari, lemak cili padi dan sambal tumis sahaja.  Udang goreng kunyit ini memang jarang Kak Noor hidangkan.  Tak tahu kenapa, mungkin kerana tidak berkuah kot!  Tetapi hari tu terjengok kat dapur Mat Gebu, teruja juga dengan masakan udang goreng kunyitnya bersama kacang panjang.  Selain itu, dapat juga info mengenai udang belaan dan udang laut; harga udang laut lebih mahal daripada udang kolam atau udang bela.  Patutlah  Tesco boleh menawarkan harga yang murah, udang belaan rupanya.  Thanks for the info Mat Gebu.  Macam mana pula dengan kerang di Tesco tu?  Adakah kerang kolam atau belaan juga?


Untuk resepi udang goreng kunyit ini, Kak Noor tak masak banyak, cuma sekali makan sahaja; semasa berbuka.   Licin juga diratah oleh Kak Noor dan anak-anak.  Lain kali boleh masak lagi, tapi kali ini Kak Noor nak masak kurang minyak, macam Mat Gebu masak.  Tu tengok gambar udangnya, tak berminyak you....  Jaga kesihatan Mat Gebu ni...

Bahan-bahannya:
15 ekor udang saiz besar  - dipotong kepala dan ekornya
Serbuk kunyit
1 sudu kecil serbuk jintan manis
1 sudu besar serbuk pasti SEDAP Knorr
10 batang kacang buncis - dipotong pendek
2 ulas bawang kecil - dihiris
3 ulas bawang putih - dihiris
1 biji cili merah - dihiris
Garam dan gula secukup rasa
Daun sup/daun bawang
Minyak untuk menumis

Penyediaannya:
1.  Udang diperap dengan serbuk kunyit, serbuk jintan manis, dan serbuk pasti SEDAP Knorr selama 1/2 jam.
2.  Panaskan minyak.  Tumis bawang kecil, bawang putih dan cili merah sehingga naik bau.  Kemudian masukkan udang yang diperap tadi.  Gaul rata sehingga udang masak.  Perasakan dengan garam dan gula.
3.  Setelah udang masak, masukkan kacang buncis dan gaul rata. Akhir sekali masukkan daun sup/daun bawang.  Kaup balikkan dan bolehlah ditutup api.

0 comments:

Post a Comment