Pages

Wednesday, September 26, 2012

AYAM SAMBAL (SWEET & SPICY)



Menu SDB hari ini ialah ayam sambal rasa manis dan pedas yang Kak Noor rasa sesuai untuk dihidangkan kepada kanak-kanak  yang tidak menggemari  lauk yang terlalu pedas. Anak-anak Kak Noor cukup suka dengan lauk ini.  Kalau ditanya kepada mereka ayam ni nak masak apa, mesti jawapannya ayam sambal yang selalu ibu buat tu...  Lauk ayam ini boleh dimakan dengan nasi putih, nasi ayam, nasi tomato dan nasi-nasi lain yang berperisa.  Ratah pun sedap. Sebab itulah Kak Noor gunakan peha ayam untuk menu ini. Kanak-kanak memang suka sangat dengan peha ayam. Selalunya peha ayam sedap digoreng, tetapi  apa kata sesekali kita cuba resepi ini pula untuk membuka selera anak-anak kita 



Walaupun nampak pedas, tapi bila telah dimasak, ia tidaklah sepedas seperti mana yang dilihat dalam gambar ini. Kombinasi sos tomato, sos cili, dan gula merah serta gula putih telah menenggelamkan rasa pedas pada sambal ayam.  Jenis cili kering yang digunakan juga harus diambil kira dalam penyediaan ayam sambal ini.  Gunakan cili kering yang kerinting.  Jangan beli cili kering yang berkilat, spesis ini memang pedas.  Bagi mengurangkan kepedasan pada cili kering, gunakan kaedah ini sebelum cili kering dikisar.  Selepas cili kering digunting atau dipotong kecil, ia hendaklah direbus sehingga mendidih.  Selepas sejuk, basuh cili kering dengan cara meramas-ramas cili kering itu sehingga keluar bijinya.  Ulangi cara ini sehingga 90% bijinya keluar.  Kemudian ditoskan.

Inilah rupanya cili kering kerinting.  
Bahan-bahannya
10 ketul peha ayam
1 batang serai dititik
1 ulas bawang putih diketuk
2 sudu besar gula merah
1 sudu besar gula putih
1 sudu besar jus lemon
1 sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos cili
Minyak secukupnya (menggoreng dan menumis)

Bahan-bahan dikisar halus (guna blender basah):
3 senduk nasi cili kering kisar (gunakan cili kering kerinting – tidak pedas)
3 ulas bawang putih
1 inci halia tua
2 biji bawang besar saiz sederhana
1 biji tomato saiz sederhana
Air secukupnya

Cara-cara membuatnya: 
1. Ketulan peha ayam dibersihkan dan diperamkan dengan ½ sudu kecil gaam dan ½ sudu kecil serbuk kunyit selama 30 minit – 1 jam.
2. Panaskan minyak dan goreng peha ayam sehinggga kekuningan dan masak. Gunakan api yang sederhana untuk menggoreng peha ayam kerana dikhuatiri sekiranya menggunakan api yang kuat,isi di dalam tidak masak dan hanya garing di luar.
3. Panaskan periuk. Gunakan minyak gorengan ayam secukupnya untuk menumis.
4. Tumis bawang putih yang diketuk tadi sehingga kekuningan. Kemudian baru dimasukkan bahan-bahan yang dikisar tadi dan masak sehingga garing dan terbit minyak.
5. Setelah sambal garing, masukkan sos cili dan sos tiram. Kacau rata. Kemudian perasakan dengan gula merah, gula putih, garam, dan serbuk perasa. Tambah sedikit air sekiranya adunan pekat. Kacau dan biarkan kuah mendidih sebentar.
6. Setelah cukup rasa, masukkan peha ayam goreng tadi, diikuti dengan jus lemon. Kacau sehingga kuah sambal berpalut pada peha ayam. Perlahankan api dan biarkan ia mereneh seketika (anggaran 10 minit). Kemudian bolehlah ditutup api.

0 comments:

Post a Comment