Pages

Friday, September 21, 2012

SOTONG MASAK KASHMIR



Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera.

Telah agak lama juga Kak Noor tidak up date resepi baharu di dalam blog ini. Seingat Kak Noor semenjak Hari Raya bulan lalu. Nak kata sibuk? tak le sibuk mana pun! Cuma tak ada resepi baharu yang spesial gitu yang hendak diketengahkan. Lagipun Kak Noor kurang masak sebab tak ada siapa yang nak makan. Anak-anak semua dah keluar belajar; jauh di perantauan. Yang tinggal hanya dua orang sahaja. So... kuranglah semangat nak masak banyak dan yang special. Teringat pula anak-anak lain yang tak dapat makan nanti. Itulah naluri seorang ibu. Sering teringat anak-anak bila tiba bab makan.  Kalau semua berkumpul, baru berselera makan. Ni kalau tak cukup forum, kalau masak pun, tak habis.... membazir gitu aje. Lastly masuk tong sampah.  Dah kira membazir tu!  So masak yang ringkas dan yang mudah sahaja.




Ingat lagi tak perencah Masak Hitam Kashmir produk keluaran Iman yang Kak Noor gunakan dalam resepi Masak Kambing Kashmir hari itu. Ada satu lagi paket di dalam peti ais tu. Kebiasaannya kita menggunakan daging kambing, daging lembu, dan daging ayam untuk resepi masak hitam kashmir ini. Tetapi kali ini Kak Noor cuba menggunakan perencah ini untuk memasak sotong pula. Sotong boleh dipotong gegelang ataupun dimasak sekor-sekor. Ikut citarasa masing-masing.

Jom kita tengok resepinya.

Bahan-bahannya:
500 gm sotong –  (boleh dipotong gegelang jika suka)
1 paket (100gm) perencah Masak Hitam Kashmir jenama Iman
2 sudu besar sos lada hitam
5 batang putik jagung - dipotong serong
Gula, serbuk perasa, dan garam secukup rasa
Minyak secukupnya untuk menumis
1 biji bawang besar - dihiris bulat
1 biji cili merah - dihiris
1 biji cili hijau - dihiris
1 biji tomato - dibelah empat
Daun sup/daun bawang

Bahan-bahan ditumis:
1 biji bawang besar - dihiris
2 ulas bawang putih - dihiris
1 inci halia
1 tangkai daun kari

Penyediaannya:
1. Panaskan minyak. Masukkan bahan-bahan tumis dan masak sehingga naik bau.
2. Masukkan perencah Masak Hitam Kashmir jenama Iman (perencah ini terdiri daripada pes bawang, pes kicap, dan rempah). Satukan kesemuanya dan dibancuh dengan 1 cawan air). Masak sehingga naik bau.
3. Masukkan sotong dan kaup balikkan sehingga sebati. Perasakan dengan gula, garam dan serbuk perasa.
5. Bila sotong telah masak, masukkan buah tomato,  hirisan bawang besar, cili merah, cili hijau, daun sup dan daun bawang. Kacau dan tutup api.

0 comments:

Post a Comment