Pages

Saturday, November 19, 2011

Cucur Udang Geragau dan Ikan Bilis Bertaugeh

Hujung-hujung minggu ni, bila tiba waktu petang terasa lapar pulak.  Semua ahli keluarga pula berkumpul kat rumah.  Nak keluar memang malas sekali.  So... jadilah Kak Noor chef kat umah aje.  Hidangan yang paling mudah ialah masak cucur aje...  





Cucur  ini semua orang boleh buat.  Cuma resepinya sahaja diperbagaikan dari semasa ke semasa mengikut citarasa masing-masing.  Bagi Kak Noor, hanya gunakan bahan-bahan yang tersedia kat rumah.  Masukkan apa-apa sahaja bahan yang dikira munasabah dengan resepi yang kita persembahkan.

Bahan-bahannya:
½ kilo tepung gandum
1 cawan nasi putih  -  diblender dengan 1 cawan air
1 biji bawang besar dihiris
1 biji cili hijau dihiris halus
1 biji cili merah dihiris halus
1 biji telur
1 cawan udang geragau
1 cawan ikan bilis
2 tangkai daun sup dihiris
2 tangkai daun bawang dihiris
30 sen taugeh
Garam/gula/serbuk perasa
Sedikit kunyit

Penyediaannya:
1.  Udang geragau direndam, kemudian dibilas sehingga bersih  dan ditoskan.
2.  Dalam bekas yang lain, masukkan tepung gandum, nasi putih yang telah diblender, udang geragau, ikan bilis, bawang besar, cili hijau/merah, daun sup/bawang, taugeh, telur, garam, gula, serbuk perasa, dan kunyit.  Gaul rata.
3.  Tuang air suam sedikit demi sedikit sambil digaul sebati hingga mendapat adunan yang sempurna (tidak terlalu cair) dan boleh di`jemput’ dengan tangan.
4.  Panaskan minyak.  Api jangan terlalu garang (kuat), ditakuti cucur  garing di luar tetapi di dalam masih mentah.  Goreng dalam minyak yang sederhana.  Boleh menggunakan sudu untuk mencedok adunan ataupun jemput dengan tangan sahaja.
5.  Goreng sehingga kekuningan, angkat dan letak atas paper towel.
6.  Boleh dihidangkan dengan kuah kacang atau sos cili.

Diminum pula bersama teh o panas.... memang sedap!


0 comments:

Post a Comment