Pages

Monday, November 14, 2011

Puding Jagung

Puding jagung memang menjadi kesukaan Kak Noor sejak kecil lagi. Bonda Kak Noor selalu masakkan. Bonda Kak Noor ni memang pakar dalam bidang masakan; tak kiralah masakan kuih tradisional, lauk pauk dan biskut raya. Puding jagung yang ingin Kak Noor ketengahkan ini ada kelainan sedikit dari segi bahan-bahannya. Kebiasaannya bahan utama untuk puding jagung ialah jagung dan tepung kastard. Tetapi Kak Noor guna agar-agar sebagai bahan tambahan.





Bahan-bahan A:
1 bungkus agar-agar (20 gm)
4 cawan air untuk memasak agar-agar
2 cawan gula putih
Daun pandan

Bahan-bahan B (diblender):
1 tin jagung manis ala krim Cap Ayam Brand (425g)
1 tin susu isian sejat (400gm)
2 sudu besar tepung kastard
1 biji telur gred A
1 sudu kecil esen vanilla
Sedikit garam

Penyediaanya:
1. Rendam sekejap agar-agar supaya lembut.
2. Masak agar-agar dengan air di atas api yang sederhana. Pastikan air setakat terendam agar-agar. (Kalau banyak air, puding akan menjadi lembik).
3. Bila agar-agar telah larut, masukkan gula.
4. Selepas itu masukkan bahan-bahan B yang telah dikisar dan daun pandan. Kecilkan api dan gunakan api yang perlahan. Pada tahap ini perlu dikacau selalu supaya tidak bergentel dan rentung di bawah. Gunakan senduk kayu untuk mengacau.
5. Apabila telah agak pekat sedikit, tutup api.
6. Sediakan acuan ataupun loyang. Tuangkan puding semasa masih panas. Biarkan seketika di luar supaya hilang panasnya. Bila telah agak sejuk, baharu dimasukkan ke dalam peti ais.
7. Apabila puding telah keras, boleh dikeluarkan daripada peti sejuk. Boleh dihidangkan begitu sahaja ataupun boleh ditambah ais krim di atasnya. Memang sedap sangat....







Boleh tambah ais-krim untuk menambahkan keenakannya.



0 comments:

Post a Comment