Pages

Friday, October 5, 2012

Ikan Kembung dan Sosej Masak Kicap (Ala 2 in 1)

Mungkin resepi yang dimuatkan pada hari ini, jarang dimasak oleh orang lain.  Pada hemat Kak Noor, masak ini tak semestinya ikut resepi  bulat-bulat, dari A  hingga Z.  Kadang-kadang kita memerlukan kreativiti kita sendiri untuk memasak sesuatu mengikut citarasa tersendiri yang memenuhi piawaian selera keluarga.  Secara tidak langsung, terciptalah satu resepi baharu, Insya Allah.





Nak tahu resepi apa hari ini?  Janganlah hairan pula dengan masakan ini kerana menunya adalah atas permintaan anak-anak yang dua orang yang kat rumah tu... nombor 4 dan nombor 5.   Dia orang ni memang the very cerewet one... susah sikit nak makan kalau tak kena dengan selera mereka.  Bukanlah bermakna anak-anak ni demand nak makan yang sedap-sedap dan yang mahal-mahal belaka,  tetapi ada masanya menu yang disediakan tidak memenuhi citarasa mereka sahaja.  Selera orang dewasa lain.  Kalau kita gemar makan ulam dengan sambal belacan dan juga kari daging atau kari ayam, jangan kita samakan selera kita dengan mereka.  Anak-anak tidak tentu lagi menggemarinya .  Kadang-kadang lauk yang mereka inginkan itu lebih simple dan hanya mengambil masa tidak sampai 10 minit sahaja untuk disediakan.  Cuba kita bayangkan, kalau sudah penat berada di dapur selama dua tiga jam dengan niat untuk menyediakan masakan yang kita rasa sedap dan special untuk anak-anak, tetapi di sebaliknya ia bukanlah favourite mereka.  At last, telur goreng mata kerbau juga menjadi pilihan mereka untuk dimakan bersama nasi. Apa nak dikata!? Mesti letih dan frust kan! So... the moral of the story, kalau inginkan anak-anak kita makan banyak dan berselera, tidak rugi kalau kita tanyakan mereka.  Mungkin mereka ada idea untuk disampaikan kepada kita sebagai ibunya sebagai chef keluarga. 

Dah agak panjang mukadimah di atas tadi tu.....  Ok, jom kita ke resepi anak-anak Kak Noor ni.  Rasa-rasanya resepi ini amat sesuai sekali untuk kanak-kanak.  Semua orang pernah masak ikan kicap, ayam kicap, dan daging kicap.  Tapi jarang menggabungkan kedua-dua lauk di dalam satu masakan.  Hari ini Kak Noor masak kicap juga, tapi masak kicap ikan kembung dengan sosej.  Inilah yang dinamakan masakan 2 in 1. Bukan minuman dan syampu sahaja yang ada 2 in 1 tau!  Masak kicap 2 in 1 pun ada, tapi hanya boleh didapati dari dapur SDB sahaja.    Senang, very economic dan ada pilihan; kalau tak suka ikan, boleh ambil sosej, dan kalau tak suka sosej boleh ambil ikan.   Mudahkan!  Berbaloi untuk mencuba dan rasanya pun sedap.




Bahan-bahannya:
2 ekor ikan kembung saiz besar - dikerat 2 dan digaramkunyitkan.
10 batang sosej - dikerat dua atau tiga
1 biji bawang besar saiz kecil - dihiris
3 ulas bawang putih - dihiris
1 inci halia - dihiris
1 pelepah daun kari
Cili padi - opsyen
1  biji tomato - dibelah 4
Daun sup/daun bawang - opsyen
Kicap manis secukupnya - Kak Noor guna jenama JALEN
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos cili
Garam dan gula secukup rasa
Minyak secukupnya untuk menggoreng ikan dan sosej

Cara-cara membuatnya:
1.  Ikan dan sosej digoreng sehingga masak.  Ketepikan.
2.  Satukan kicap, sos tiram, dan sos cili  dalam mangkuk.  Masukkan air secukupnya dan kacau mesra. (Banyaknya air bergantung kepada kepekatan dan kecairan kuah yang dikehendaki). Ketepikan.
3.  Panaskan kuali.  Gunakan minyak menggoreng tadi (lebih kurang 1 sudu besar)  untuk menumis.  Tumis daun kari, diikuti dengan bawang besar, bawang putih, halia, dan cili padi. Kacau sehingga kekuningan dan naik bau.
4.  Masukkan ikan dan kaupbalikkan dengan bahan-bahan tumisan tadi.
5.  Kemudian masukkan bancuhan sos tadi.  Kacau rata dan masak sehingga mendidih.  Rasa kuahnya.  Kalau tidak menepati rasa yang dikehendaki,  boleh perasakan dengan garam dan gula.
6.  Semasa kuah mendidih, bolehlah dimasukkan sosej dan kacau.
7.  Akhir sekali masukkan buah tomato dan tutup api.
8   Semasa menghidang bolehlah ditaburkan dengan daun sup atau daun bawang.

SELAMAT MENCUBA....

0 comments:

Post a Comment