Pages

Wednesday, October 17, 2012

Pendidikan Seni: Membuat Bekas Pensil Menggunakan Plastisin (tanah liat)

Selamat malam semua.  Jam telah menunjukkan jam 10.40 malam.  Mata ni masih tidak mengantuk lagi.  Rasanya  kawan-kawan di luar sana  sama juga macam Kak Noor.  Mungkin ada yang sedang menonton TV bersama keluarga, ada yang sedang mentelaah pelajaran bersama anak-anak,  ada yang masih di dapur, dan ada yang sedang update blog (macam Kak Noor sekarang ni).

Malam-malam begini Kak Noor bukan nak poskan resepi masakan tetapi nak pos resepi kreativiti yang dibuat oleh ibu dan anak.  Sudah dua malam berturut-turut Kak Noor bersama anak bongsu, Cheela bertungkus-lumus cuba membuatnya.  Mula-mula Kak Noor tunjuk ajar  cara-cara membuat kepadanya.  Kemudian buka semula, dan suruh dia buat sendiri.  Esok Cheela mesti berjuang sendiri habis-habisan untuk menghasilkan apa yang berjaya dihasilkan pada malam ini.  Ibu tiada di sisi untuk membantu dan menunjuk ajar lagi. Harapan Kak Noor agar Cheela dapat mengingati apa yang telah diajar dan ditunjuk dan membuatnya lebih baik lagi untuk esok.

Seperti kita semua sedia maklum, minggu ini ada anak-anak kita yang sedang menduduki peperiksaan akhir tahun.  Anak Kak Noor, Cheela yang sekarang ini berada di Tahun 3 juga tidak ketinggalan.  Peperiksaan telah bermula pada  hari Isnin lalu dan  besok adalah hari terakhir. Hanya satu subjek sahaja untuk esok iaitu  Pendidikan Seni.   Cheela pilih soalan membuat binaan iaitu membuat bekas pensel menggunakan plastisin.  Dia kata kebanyakan kawannya membuat anyaman tikar.  `Cheela suka sesuatu yang lebih mencabar', katanya.

Di bawah ini adalah dua hasil kreativiti bekas pensil yang berjaya dihasilkan.  Just untuk dikongsi bersama.
Asas tapaknya Kak Noor gunakan bekas minuman polisterin.

A. First design

B.  Second Design
Yang mana satu pilihan ANDA, A atau B?


0 comments:

Post a Comment