Pages

Monday, October 29, 2012

KOKTEL BUAH-BUAHAN AIS KRIM VANILLA




Minuman koktel buah-buahan ini Kak Noor sajikan semasa sambutan Hari Raya Aidil Adha pada hari Jumaat yang lalu.  Memandangkan ia dihidangkan untuk para tetamu, maka kuantiti setiap bahan yang digunakan adalah lebih daripada satu.




Resepi ini diperolehi semasa Kak Noor menghadiri salah satu jamuan di jabatan tempat  Kak Noor bekerja.  Kebiasaannya kita menggunakan buah-buahan untuk menghidangkan minuman koktel ini tetapi kali ini ada kelainan sikit dari segi penyediaan.   Patutlah semua tetamu kata `sedap tidak terperi' dan bertambah-tambah.  Minuman ini cepat pula cepat habis macam goreng pisang panas, tak sempat nak merasanya.  Terpaksalah sabar menunggu bancuhan seterusnya untuk merasa keenakan koktel ini.  Semasa menunggu inilah Kak Noor sempat berborak dengan staf yang berkenaan untuk mengetahui secret receipe koktel buah-buahan ini (sekarang ini tiada rasa lagi....) 


So sempena Hari Raya Adil Adha baru-baru ini yang Kak Noor rayakan di Kuala Lumpur bersama-sama suami dan anak-anak tercinta, salah satu daripada menu yang dihidangkan adalah minuman koktel ini. 




Bahan-bahannya: 
2 tin koktel buah-buahan – ambil bersama airnya
1 tin buah longan – ambil bersama airnya
1 mangkuk jeli Nata De Coco (laici dan strawberry)
100 gram buah ceri, jika suka
4 tin susu sejat Marigold
½ tupperware ais-krim perasa vanilla - Kak Noor guna jenama Magnolia
Ketulan ais secukupnya

Penyediaannya: 
1. Sediakan punch bowl. Masukkan susu sejat diikuti dengan ais-krim vanilla. Biarkan ais krim larut di dalam susu sejat dan kacau rata.
2. Masukkan buah-buahan koktel, diikuti dengan buah longan beserta jusnya, buah ceri, dan jeli Nata De Coco. Kacau rata.
3. Akhir sekali baru masukkan ketulan ais secukupnya dan hidangkan semasa sejuk.

1/2 bekas ais krim vanilla digunakan untuk resepi ini.

1 comments:

  1. salam k.noor...anggaran resepi ni utk brp org mkn erk?sy ingt nk bt utk open house:-)

    ReplyDelete