Pages

Saturday, January 7, 2012

Cucur Durian

Sekarang ini musim durian.  Tengok kat mana-mana tepi jalan ada dijual durian.  Sewaktu pulang dari kerja, nampak longgokan durian di tepi jalan; 3 biji RM10.00, 2 biji RM10.00, 1 bekas RM10.00 dan ada juga durian D24 yang dijual timbang kilo. Teringin pula Kak Noor nak makan durian.  Selalunya durian ni Kak Noor sekeluarga makan mentah-mentah dulu.  Yang nak makan mentah tu... Kak Noor beli yang best sikit; durian D24, baru puas makan.  Yang lainnya durian longgok sahaja.

Malam semalam, tercapailah hasrat Kak Noor nak makan durian.  Agak murah jugalah.  Hubby Kak Noor beli kat pasar malam AU2 berdekatan dengan Eon Setiawangsa.  Campur, D24 dan durian longgok.  Banyaklah juga dapat dan isinya memang `marvellous'.

So... bila dah banyak ni... terpaksalah memikirkan resepi-resepi yang berunsur durian.  Dalam kepala Kak Noor dah ada resepi wajib keluarga iaitu cucur durian dan serawa durian.  Bancuhan cucur durian ini Kak Noor main agak-agak sahaja sejak daripada dulu memandangkan masakannya ringkas sahaja.  Tetapi untuk entri cucur durian ini, Kak Noor rujuk  resepi Mat Gebu.  Kelainannya resepi Kak Noor dengan resepi Mat Gebu ialah dalam resepi cucur duriannya, dia masukkan baking powder dan telur.  Teruja juga Kak Noor nak cuba resepinya. 



Bahan-bahannya:
2 cawan tepung gandum
1 camca besar baking powder 
(tepung dan baking powder disatukan dan diayak)
1/4 cawan gula halus
1 biji telur, pukul sedikit
1/2 cawan isi durian, lecek halus
1 1/2 cawan air atau secukupnya
Secubit garam


Cara membuatnya:
  • Satukan semua bahan-bahan di atas, kecuali air, kacau rata dan tuang air sedikit demi sedikit dan kacau hingga sebati. Rehatkan 10 minit.
  • Panaskan minyak dan goreng seperti cucur biasa.  Masak dengan api sederhana hingga kuning keemasan, angkat dan toskan. Boleh dihidangkan untuk sarapan pagi dan minum petang. 


0 comments:

Post a Comment