Pages

Friday, January 27, 2012

Puding Cream Crackers Laici

Menggunakan kreativiti sendiri untuk menghasilkan hidangan utama atau snek menggunakan biskut cream crackers?!  Puas juga Kak Noor memikirkannya kerana soalan ini bukan sahaja memerlukan kita menjawabnya secara bertulis tetapi juga dengan bukti paparan gambar berkaitan hidangan yang dihasilkan. Banyak juga laman web, blog, dan buku-buku resepi yang telah Kak Noor  akses untuk  mencari hidangan yang menggunakan bahan utama cream crackers sebagai panduan.

Akhirnya empunya blog yang bernama  AMY berjaya dalam hasil pencarian ini .   Resepi ini katanya adalah daripada koleksi buku resepinya tahun 80an.  Itulah sebab Kak Noor memilih resepi ini untuk dijadikan panduan.  Resepi orang lama.... selalunya memang klas gitu.... Cuma untuk memudahkan penyediaan hidangan ini,  Kak Noor gunakan blender basah untuk mengisar bahan-bahan bancuhannya.

Akhirnya dengan beberapa olahan dan sedikit `kepakaran' (perasanlah pulak!) yang dikurniakan,  maka terhasilkan resepi seperti di bawah.  Hasilnya..... jadilah Puding Cream Crackers Laici.


Bahan-bahannya:
5 keping biskut cream crackers
(direndam di dalam susu sejat sehingga kembang)
1 tin susu sejat
4 keping biskut cream crackers - diramas kasar
1 paket agar-agar stripe
(Rendamkan sehingga menjadi lembut)
6 gelas air (1 gelas air bersamaan dengan 210 ml)
4 biji telur
2 cawan gula pasir
1 sudu kecil esen vanilla
1 tin buah laici - buah laici dibelah dua
Sedikit serbuk koko

Antara bahan-bahan yang digunakan
Cara-caranya:
  1. Biskut cream crackers direndam di dalam susu cair.  Biarkan biskut kembang, lepas itu dilecek dan dihancurkan biskut yang telah kembang tadi. 
  2. Di dalam blender, satukan biskut yang telah kembang bersama susu sejat, telur dan esen vanilla. Kisar sehingga halus.  Ketepikan.
  3. Di dalam periuk masak agar-agar dengan air hingga larut.  Kemudian baru dimasukkan gula  Biar mendidih dan tapis.
  4. Setelah ditapis, masukkan kembali larutan agar-agar di dalam bekas periuk semula.
  5. Kemudian masukkan bahan-bahan yang telah diblender tadi dan air buah laici di dalam periuk. Kacau rata dan masak di atas dapur menggunakan api yang sederhana sehingga adunan pekat. Tutup api.
  6. Asingkan satu mangkuk larutan agar-agar dan masukkan serbuk koko.
  7. Sediakan satu bekas, taburkan biskut cream crackers yang telah diramas kasar tadi dan susun separuh buah laici di dalam bekas tersebut.
  8. Tuang adunan asal berselang-seli dengan adunan bercampur koko di dalam bekas, secara bergilir-gilir supaya mendapat adunan berbelang.
  9. Akhir sekali, hias/tabur separuh lagi buah laici di atas puding tersebut.  
  10. Sejukkan sebelum dihidang. 

Tips:
Kalau inginkan agar-agar tidak berair (terlalu lembut) letakkan gula batu di dalam rebusan agar-agar.

0 comments:

Post a Comment