Pages

Wednesday, January 25, 2012

Siakap Tiga Rasa (2)

Sekarang ini musim panas.  Kurang sedikit selera untuk makan nasi.  Dalam keadaan begini, makanan berkuah seperti laksa, mi/bihun sup, mi rebus menjadi pilihan. Anak Kak Noor yang bongsu, telah beberapa hari tidak menjamah nasi.  Katanya tidak berapa berselera.  Puas dipujuk tetapi masih tidak mahu makan.  Yang dapat membuka seleranya ialah makanan segera seperti keropok, biskut, dan ais krim sahaja.

Hari ini Kak Noor masak siakap tiga rasa lagi. Mana tahu dengan hidangan ini boleh membuka selera anakku dan sesiapa sahaja di luar sana yang tak berapa selera nak makan. Hidangan siakap tiga rasa adalah entri  untuk kali kedua dalam blog ini. Entri yang pertama sila klik di SINI.  Sebenarnya banyak resepi mengenai masakan siakap tiga rasa ini.  Terpulanglah kepada diri masing-masing untuk membuat pilihan dan mengolahnya mengikut kesesuaian citarasa kita.   Resepi yang Kak Noor ketengahkan kali ini dicabut daripada buku resepi Hidangan Terbaik Dunia Thai oleh Chef Nazira Noran; yang boleh didapati di kedai-kedai buku.

Bahan-bahannya:
1 ekor ikan siakap saiz sederhana
(diperap degnan kunyit dan garam)
100 gram nanas - dipotong dadu
1/2 batang timun - dipotong dadu
2 biji tomato - dipotong dadu
1/2 labu bawang besar - dihiris bulat
2 sudu makan sos tomato
1 sudu makan kicap masin
Garam dan gula secukup rasa
1 tangkai daun ketumbar - Kak Noor gantikan dengan daun sup
1 biji cili merah - dihiris nipis
Minyak untuk menggoreng ikan

Bahan-bahan untuk dikisar:
40 gram cili kering
5 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci halia

Cara membuatnya:

  1. Perap ikan sekurang-kurangnya 15 minit dan goreng sehingga garing dalam minyak panas yang banyak.  Angkat dan ketepikan.
  2. Ambil sedikit minyak gorengan ikan tadi, tumis bawang merah, bawang putih, cili kisar dan halia yang telah dikisar tadi sehingga wangi.  Kacau sehingga pecah minyak.
  3. Kemudian masukkan sos tomato dan kicap masin.  Kacau lagi dan tidak perlu masukkan air.
  4. Kemudian masukkan garam dan gula secukup rasa dan kacau sehingga rata.
  5. Apabila hampir kering, masukkan nanas, timun, tomato, dan hirisan bawang besar bagi menaikkan aroma.  Tidak perlu masukkan air kerana air nanas keluar sendiri dalam tumisan semasa panas.  Kemudian kacau rata.
  6. Tuangkan umisan tiga rasa tadi ke dalam ikan goreng siakap.
  7. Taburkan sedikir hirisan daun ketumbar dan cili merah di atasnya.





0 comments:

Post a Comment