Pages

Wednesday, January 4, 2012

Paprik Daging Tom Yam

Masak paprik lagi.... Dalam entri yang terdahulu ada dimuatkan resepi paprik sayur-sayuran, tetapi kali ini Kak Noor ingin berkongsi resepi masakan paprik daging ala tom yam pulak. Memang masakan seperti ini tidak menjemukan. Kalau kurang berselera, masaklah resepi ini. Pasti terasa puas setelah menikmatinya bersama nasi yang dihidangkan panas-panas dan telur dadar. Hai.... tak sabar nak balik makan petang nanti.  


Resepi paprik kali ini tidak banyak menggunakan bahan sayuran kerana Kak Noor hanya letakkan sayur-sayuran yang agak minimum; digemari oleh keluarga sahaja. Terpulanglah kepada citarasa masing-masing, kalau gemar sayur-sayuran yang lain seperti kacang panjang, jagung muda, dan brokoli, boleh juga dimasukkan; tidak sesekali mencacatkan masakan.


Bahan-bahannya:
500 gm daging lembu - dipotong kecil
2 senduk cili kering yang telah dikisar
Garam/gula
Minyak untuk menumis

Bahan-bahan A:
1 biji bawang besar dihiris
4 ulas bawang putih dihiris
2 inci halia dihiris
2 batang serai diketuk

Bahan-bahan B:
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos sotong
2 sudu besar pes tom yam
2 sudu besar kicap manis
(Campurkan kesemuanya dalam satu bekas dan gaul rata)

Bahan-bahan C:
Lobak merah – dihiris nipis memanjang
Bunga kobis
1 biji tomato
2 biji bawang besar – dihiris bulat
Beberapa biji cili padi
Beberapa helai daun limau purut


Cara-cara membuatnya:
1. Panaskan minyak di dalam kuali. Tumis bahan-bahan A sehingga kekuningan. Kemudian masukkan cili kering yang telah dikisar dan masak sehingga terbit minyak.
2. Masukkan daging dan gaul rata bersama tumisan cili tadi. Biarkan seketika di atas dapur sehingga air daging keluar. Tambahkan air dan masak sehingga daging empuk (lembut).
3. Selepas daging cukup empuk, masukkan bahan-bahan B, garam dan gula secukup rasa. Kacau rata dan biarkan ia mendidih sekali.
4. Akhir sekali masukkan bahan-bahan C. Kaup balikkan sayuran dan daging sehingga sebati. Jangan biarkan sayuran masak sehingga layu.
5. Jangan masak sampai kering. Setelah sayur-sayuran masak, angkat dan boleh dihidangkan bersama nasi putih, telur dadar, dan ulam-ulaman.
Masih di dalam kuali.... tunggu untuk dihidangkan.
Walaupun nampak ringkas, tetapi tetap menyelerakan.

0 comments:

Post a Comment