Pages

Showing posts with label kuih-muih. Show all posts
Showing posts with label kuih-muih. Show all posts

Monday, December 28, 2015

Apam tepung gandum

Hari ni saya cuba masak apam tepung gandum yang saya ambil resepinya dari blog Mat Gebu pula kalau nak tengok resepi asal boleh klik sini . Thanks Mat Gebu yang share resepi apam yang mudah nak dimasak ni dan sedap dimakan....

Saya tambah perisa strawberry dan sedikit pewarna merah bagi apam ni lagi menarik cuma kelapa parut tak ada la . Walaupun taka da kelapa parut tapi apam ni maintain laku hehehe anak-anak saya suka cuma besok tak leh dah masak apam kukus so saya nak cari resepi kuih lain pula la...


BAHAN-BAHANNYA :
500 g tepung gandum
3/4 cawan gula
2 cawan air
11 g yis + 1/2 cawan air, larutkan
5 sudu kecil perisa strawberry
Sedikit pewarna merah
Kelapa parut putih + sedikit garam

CARA MEMBUATNYA :
  1. Gaul rata tepung dengan gula perang hingga rata. Tuang bancuhan yis dan kacau rata. Tambah air sedikit demi sedikit sambil digaul hingga rata dan tidak berbintil2.
  2. Lenser loyang bulat berukuran 10 inci dengan sedikit minyak masak. Tuang no. 1 dalam loyang tadi dan biar 1 jam atau hingga naik memenuhi loyang tadi.
  3. Kukus atas air mendidih selama 40 - 45 minit (mat balut penutup kukus dengan kitchen towel). Sejukkan apam sepenuhnya sebelum dipotong. Hidangkan bersama kelapa parut tadi....

Apam gula melaka

Semalam saya cuba masak apam kukus gula melaka ni dan jadi la hehehe senang pula tu resepinya . Terima kasih pada ITA yang sudi share resepi apam yang mudah nak dimasak dan sedap pula tu . Bila saya dah hidang pada anak-anak dan hubby kejap je habis hehe . Hari ni saya nak masak lagi apam yang sedap ni sebab anak-anak suka makan..
Apam kukus yang cantik mekar kembang..suka..suka..
Bahan-bahan :

125gm gula pasir
150ml air
250 gm tepung gandum
½ sudu teh soda bikarbonat
½ sudu teh yis (bancuh dengan sedikit air suam)
1 biji telur
100 ml minyak masak
Papercup secukupnya.

Cara-cara :
  1. Sediakan acuan dan panaskan kukusan.
  2. Masak air bersama gula pasir dan gula Melaka hingga hancur. Tapis dan sejukkan.
  3. Ayakkan tepung gandum ke dalam bancuhan air gula. Gaul hingga sebati dan rata.
  4. Masukkan soda bikarbonat, yis dan telur. Kacau hingga sebati.
  5. Tuang minyak sedikit demi sedikit sambil dikacau rata.
  6. Tuang adunan ke dalam acuan dan kukus selama lebih kurang 15 minit atau hingga masak (bergantung kepada saiz acuan).
Apam yang first time saya cuba masak dah jadi hehe suka..suka..

Apam sebelum dikukus..

Saya guna tuala untuk balut penutup periuk kukus, fungsi tuala ni untuk serap wap air supaya tak menitik pada apam yang sedang dikukus so cantik la rupa apam yang dah masak tak belubang-lubang .

Monday, December 14, 2015

Kuih keria

Kuih favorite anak-anak yang sangat mudah nak dibuat dan sedap..
Kuih keria
Bahan-Bahan:
500 gm keledek
Tepung gandum secukupnya-sehingga adunan dah tak melekat pada tangan
Secubit garam

Sira gula :
5-6 sudu besar gula pasir
Sedikit air anggaran 3 sudu besar

* Saya kehabisan tepung gandum so saya guna tepung naik sendiri sebab tu kuih keria saya gebu saja hehe..

Cara memasak :

-Kupas keledek dan rebus hingga empuk. Tus airnya dan lecek halus. Campur tepung sedikit-sedikit hingga boleh diuli. Jangan terlalu lembik atau terlalu keras.

-Ambil sejemput-sejemput, bulatkan dan leperkan. Buat lubang di tengah seperti membuat donat. Buat hingga habis dan goreng.

-Masak gula pasir bersama air di dalam kuali hingga air gula likat. Masukkan kuih yang digoreng tadi. Perlahankan api dan gaul perlahan. Biar air gula bertukar menjadi likat dan sampai menjadi serbuk putih melekat pada kuih keria ni , padamkan api.

Kuih keria yang baru digoreng

Adunan tepung dan ubi yang sudah siap dibentuk..

Saturday, September 5, 2015

POPIAH SARDIN

Selalu karipap saja berinti sardin kan kali ni saya buat popiah sardin pula . Popiah sardin ni memang sedap sangat dan menjadi hidangan favorite kami sekeluarga...

Popiah sardin ni sungguh sedap dan kalau dah makan sekali mesti nak lagi ...


Tumis sardin seperti biasa dan kemudian buat la proses mengulung popiah dan saya guna telur untuk gam hujung popiah ni supaya melekat . Goreng popiah sehingga masak .

Saturday, May 10, 2014

Puding jagung

Puding jagung enak dimakan pada bila-bila masa..

Saya selalu juga masak puding jagung sebab senang dan mudah saja nak masak puding ni yang penting masa masak tu adunan puding ni mesti dikacau supaya adunannya rata dan amsak dengan elok . Selalunya saya akan gaul dulu tepung castard dengan air dan santan sampai cukup sebati dan tiada ketulan tepung kastad lepas tu baru la saya masukkan gula serta jagung tin .

Saya lebih gemar acuan untuk isi puding jagung ni sebab lebih mudah untuk dikeluarkan bila nak dihidang selain tu hidangan puding jagung akan jadi lebih cantik dan comel . Resepi puding jagung ni dah lama saya guna dan saya dapat resepi ni dari My resipi.com cuma saya ubah sikit resepi ni ikut selera sendiri .


BAHAN-BAHAN :

1 cawan tepung castard
1 setengah cawan santan
2 cawan air
3/4 cawan gula
1 tin jagung manis
Acuan secukupnya


CARA MEMASAK :

Campurkan tepung kastad, gula, jagung , santan dan air.

Kacau semua bahan sehingga menjadi pekat dan berkilat di atas api yang sederhana hingga cukup sebati dan masak .

Masukkan adunan puding ni ke dalam acuan atau loyang dan biarkan sejuk .

Tuesday, May 6, 2014

Kuih cara manis

Petang semalam saya sempat la masak kuih cara manis ni dan saya guna acuan kuih cara yang baru saya beli masa bercuti ke Kuala Terengganu dulu . Kuih cara ni memang favorite anak-anak sebab rasa kuih cara ni yang sedap cukup berlemak dan manis dari gula yang cair di tengah-tengah kuih tu . Anak-anak saya cakap kuih cara ni comel dan cute sebab saiz kuih ni kecil-kecil saja . Saya guna acuan bentuk buah cermai tu yang buat kuih ni nampak comel dan menarik . Memang mudah nak bancuh dan masak kuih cara ni , selain cara manis kadang-kadang saya rajin juga masak kuih cara berlauk yang cukup enak nanti la bila-bila saya akan masukkan pula resepi cara berlauk ya...

Jom kita minum petang sambil makan kuih cara cukup manis ni..

Bila masak dan makan kuih cara ni mesti saya ingat nostalgia dan kenangan lama masa kecil-kecil dulu , mak saya memang rajin masak kuih cara ni dan saya akan sama sibuk berdiri di sebelah dapur tengok mak masak kuih ni , seronok sangat tengok proses mak masak kuih cara ni dari proses mak sapu minyak pada acuan dengan menggunakan daun pandan yang disimpul serta dicarik-carik hujung daun pandan ni kemudian ke proses mak tuang adunan ke dalam acuan yang dibuat secara perlahan-lahan dan tertib . Mak saya memang cukup teliti bila tengah masak . Paling best kadang-kadang mak saya bagi peluang untuk saya ceduk dan tuangkan gula pasir di tengah-tengah kuih cara . Saya yang masa tu berumur 9-10 tahun paling suka tengok bila gula pasir tu secara perlahan-lahan tengelam dalam adunan kuih yang masih cair . Tu la memori masa saya kecil dan saya suka ikut serta tolong mak di dapur bila mak nak masak kuih ...kenangan bersama arwah mak yang masih kuat bersemadi dalam ingatan saya ni...

BAHAN-BAHAN :

2 cawan tepung gandum
3 cawan santan
2 biji telur
3 helai daun pandan
Sedikit pewarna hijau
secubit garam

BAHAN INTI KUIH :

Gula secukupnya

CARA MEMASAK :

~ Panaskan acuan khas utk kuih cara diatas dapur.

~ Daun pandan di blander dengan santan, tapis.

~ Kemudian campur dan masukkan semua gandum, telur & garam , santan ke dalam blender dan kisar semua bahan sehingga sebati . Tapis utk memastikan adunan tidak berketul .

~ Bila adunan siap masukkan ke dalam acuan yang telah dipanaskan , perlu disapu sedikit minyak dahulu supaya mudah ditanggalkan nanti.

~ Isikan gula ditengahnya. Tutup acuan dgn tudung periuk,tunggulah hingga masak. Gunakan api yg perlahan supaya kuih tu tak mudah hangit bawahnya.

~ Angkat dan boleh lah lekatkan sepasang2.

Bila masak kuih cara ni saya suka biarkan bahagian luar kuih sedikit garing baru la sedap bila dimakan . Bila gigit tu bahagian luar agak garing dan bahagian dalam lembut manis bergula emmm enaknya..

Saya akan guna daun pandan yang dah besar dan tua untuk dicampur dalam adunan kuih cara ni dan sedikit je pewarna hijau . Kuih akan jadi harum dari bau air daun pandan serta warna hijau kuih lagi cantik bila guna daun pandan tua sebab warna hijau dari daun lebih pekat .

Berhati-hati bila makan kuih cara ni masa panas sebab takut melecur pula lidah bila gigit gula cair di tengah kuih ni . So sebaiknya tunggu la kuih cara ni sejuk sikit baru makan ya...

Sedapnya kuih cara ni...

Sunday, May 4, 2014

Roti jala

First time saya cuba masak roti jala ok la juga kan rupa roti jala saya ni hihihi rupa-rupanya tak semudah yang saya sangka nak masak roti jala ni tapi saya akan cuba banyak kali sebab nak dapat rupa roti jala yang halus-halus cantik macam yang saya selalu beli dari gerai dekat rumah saya ni . Seronok tengok makcik kat gerai tu masak roti jala laju je tapi bila kat rumah ni saya still baru nak cuba so slow and steady je la tak berani nak laju-laju tuang adunan roti jala ni tambahan lagi saya hanya guna non stick pan . kalau dapat kuali leper yang besar mesti lagi best masak roti jala ni . Resepi roti jala ni saya dapat dari internet dan senang je nak bancuh ikut resepi ni...

BAHAN-BAHAN :

4 cawan tepung gandum
1 biji telur
250 ml air - boleh ditambah jika adunan agak pekat
200 ml santan
2 helai daun pandan
Garam secukup rasa
Sedikit pewarna kuning

CARA MEMBUATNYA

1. Gaul semua bahan di atas dengan air sedikit demi sedikit . Pukul adunan dengan mixer kek atau guna lender supaya menjadi adunan menjadi halus.

3. Masukkan adunan ke dalam acuan roti jala. Jika adunan lambat turun dari acuan bermaksud adunan anda pekat dan perlu tambah air. Jika adunan anda terlalu cepat turun bermaksud adunan tersebut cair dan perlu ditambah tepung.

4.Panaskan kuali leper atau non stick pan kemudian letakkan sedikit minyak dalam mangkuk. Celup daun pandan ke dalam mangkuk yang berisi minyak dan sapu minyak tersebut ke atas kuali roti jala . Tuang secara perlahan-lahan adunan roti jala yangs duah diisi dalam bekas acuan ke atas pemukaan kuali pastikan adunan mengalir dengan elok dan tidak putus-putus . Gunakan api dapur sederhana besar supaya adunan roti jala masak secara perlahan-lahan . Bila masak boleh diangkat dan dilipat ikut citarasa masing-masing.


Sedapnya roti jala dimakan dengan kuah durian


Ini la bekas acuan roti jala yang saya baru beli masa di Pasar Payang , Kuala Terengganu di buat dari tembaga dan mudah nak guna .

Sunday, March 9, 2014

Donut bunga kemboja

Hari ni saya buat donut dan alhamdulillah menjadi donut gebuss saya kali ni . Dulu saya pernah cuba buat tapi donutnya kurengg gebuss la . Kali ni saya guna resepi dari blog HaSue : I Love My Life . Cukup senang nak bancuh adunan yang penting ikut betul-betul resepi .

Suka hati saya hari ni sebab donut ku menjadi gebusss dan sedap . Paling best bila anak-anak puji 'sedap la donut mama masak ni' hehehe Adlina siap bawa bekal donut lagi ke sekolah dan saya menunggu Aisyah balik sebab dia memang suka sangat makan donut . Saya suka cuba resepi baru sebab anak-anak saya jenis suka makan dan semuanya sedap saja heeee......

Donut gebusss bunga kemboja...

DONUT LEMBUT
sumber : HaSue

BAHAN-BAHAN :
  • 500g Tepung Gandum Berprotein Tinggi (guna tpg biasa pun ok)
  • 1 Peket Yis Segera-11gram (jenama MAURIPAN atau apa2 jenama)kalo guna yis peket beso amik 1 sudu makan jer..
  • 50g Marjerin
  • 1 Sudu makan(penuh) Shortening(lelemak adunan)-Letak lebih sikit pun takpe
  • 2 Sudu mkn (penuh) gula pasir
  • 2 Sudu mkn Susu Pekat / 2 Sudu mkn Susu Tepung [ikut citarasa]-Letak kedua2 lagi sedap
  • 1 Biji Telur-dipukul sikit
  • 1/2 Sudu Teh Garam
  • Gula Halus atau topping kegemaran anda
  • 190ml-200ml Air Suam2 kuku(bergantung pd kualiti tepung)


CARA-CARA :

  1. Di dalam bekas yang agak besar,tuangkan air suam. Masukkan yis segera,gula pasir,susu,marjerin dan shortening.Kacau sedikit dan biarkan selama 8-10 minit.

  2. Setelah yis mula berbuih,ayakkan separuh dari tepung gandum terus ke dalam adunan. Masukkan pula telur yg dpukul sedikit dan juga garam.

  3. Kacau adunan sehingga sebati dan melekat pada sudu(bila dah sebati tu dkacau satu arah je mggunakan sudu).

  4. Ayak lagi tepung selebihnya,gaul menggunakan sudu seketika barulah uli menggunakan tangan.

  5. Uli sehingga doh sebati dan tidak lekat di tangan..(sisa2 tepung kat dlm bekas tu semua bersih).Doh dah siap dan jika ingin membuat kuih 5 spice roll,boleh la dibahagi 2.

  6. Doh tidak perlu direhatkan,(kalau nak rehatkan pun boleh gak selama 5-10min)boleh terus sahaja dicanai setebal stngah inci(agak2 je) Boleh tmbh sedikit2 tepung jika adunan agak lembik ketika ini..Terap doh mengikut acuan donut atau bentuk kesukaan anda..Doh akan mula mengembang dan ringan sementara minyak dpanaskan..(lebih ringan/kmbg doh,lbh gebu laa donut tu nanti)jadi kalo nak donut extra gebu kena laa sabor sket yer..hee

  7. Setelah minyak agak panas(jgn terlalu panas,nanti donut gorengan pertama agak hangus)perlahankan sedikit api,masukkan donut tetapi jgn terlampau penuh sebab donut ni akan mngembang lagi ketika digoreng(sbb adunan mengandungi telur)

  8. Goreng sehingga kekuningan dan toskan. Sedia utk dhidangkan bersama gula halus atau topping kegemaran anda.

Sepinggan donut menanti untuk dinikmati kami sekeluarga . Bila saya dah dapat resepi donut senang nak dibancuh ni memang nampak gayanya saya rajin buat kuih donut la dan boleh la saya pelbagaikan topping donut ni hmmmm sedap tue...

Adunan donat , uli sampai bahagian mangkuk licin bersih macam dalam gambar ni..


Saya tak dapat jumpa acuan donat( entah mana saya simpan lupa laa ) so saya guna je acuan bunga kemboja ni . Ok la kan comel je donut ni kalau guna acuan lain pun boleh juga so tak la donut rupanya bulat macam yang biasa kita jumpa tu...

Saturday, March 1, 2014

Kuih Cekmek Molek

Hujung minggu yang lepas saya beli keledek warna ungu dan masa beli tu ingat nak masak pengat keledek tapi hari ni saya buat kuih cekmek molek pula lepas saya cari resepinya di internet . Senang juga nak buat kuih ni dan hasilnya emmm sedap laaa...

Ni la rupa kuih cekmek molek yang dah siap actually kuih ni bukannya terover digoreng sampai jadi gelap tapi mungkin keledek ni warna purple so bila dah digoreng warnanya bertukar gelap . Lain kali saya nak guna keledek color oren atau kuning mesti warna kuih cekmek molek ni pun jadi cerah tapi yang penting rasanya masih sama sedap..

BAHAN-BAHAN :

Tepung gandum secukupnya

500 gm ubi keledek - direbus dan dilenyek

sedikit garam

gula secukupnya (untuk inti)

CARA MEMASAK :

- Rebus ubi keledek sampai lembut dan toskan air kemudian lenyek ubi keledek dan masukkan tepung gandum serta sedikit garam.

- Kepal-kepal dan diuli jadi bentuk bujur kemudian leperkan doh dan isikan bahagian tengah dengan gula kemudian uli balik dan bentukkan doh jadi bentuk bujur.

- Panaskan minyak secukupnya dan goreng adunan sampai masak. Angkat dan tos tunggu sejuk dulu baru la makan sebab gula dalam kuih masih panas .

Ini la adunan tepung dengan keledek warna purple..

Buah Melaka

Hari untuk minum petang saya buat kuih buah melaka , senang nak bancuh adunan tepungnya dan proses nak masak pun kejap je . Kuih ni favorite anak saya Aisyah dan bila Aisyah tau je saya nak buat kuih buah melaka ni Aisyah dah senyum lebar dan tunggu di dapur tengok saya masak . Sampai masanya saya nak ajar dia pula masak...


BAHAN-BAHAN :

Tepung pulut secukupnya
Air daun pandan secukupnya
Gula melaka
Kelapa parut putih secukupnya
Sedikit garam
Air

CARA-CARA :

  1. Bancuh tepung pulut dan tepung gandum dengan air , gaul sehingga menjadi doh. Masukkan pewarna daun pandan dan uli lagi sampai warna hijau menjadi sekata . Kalau nak lebih sedap, guna air daun pandan yang telah dikisar.
  2. Ambil adunan sebesar ibu jari dan gentel menjadi bulat supaya senang nak anggarkan saiznya, kemudian leperkan.
  3. Letakkan gula melaka dan gentel menjadi bulat.
  4. Jerang air dalam periuk sehingga mendidih.
  5. Masukkan kuih ke dalam periuk dan angkat apabila kuih melaka ni timbul. Sejat dan biarkan seketika.
  6. Gaulkan kuih tadi dengan kelapa parut yang telah dicampur dengan sedikit garam.
  7. Siap untuk dimakan.

Buah melaka yang dah siap hmm sedap ni..

Tuesday, January 21, 2014

Jemput-jemput pisang

Pagi tadi saya tengok ada pisang yang dah masak ranum so petang ni saya masak cucoq kodok pisang . Kuih tradisi melayu yang paling senang nak dimasak dan yang penting favorite anak-anak kejap je habis..seronok mama tengok..

Jemput-jemput pisang atu coqkodok pisang..



Nak masak coqkodok pisang ni saya tak ada sukatan tetap ikut suka hait saya nak bancuh macam mana . Bahan-bahannya mudah je pisang lenyek ,tepung gandum , gula , air dan sikitt je garam . Gaul rata semua bahan-bahan dan boleh la digoreng .

Saya tak suka guna tepung banyak sangat nanti tak rasa pisang tak best la...

Sunday, January 5, 2014

Apam pisang

Sekarang ni kuih melayu yang paling saya suka masak ialah apam kukus sebab proses nak bancuh dan masaknya yang boleh dikatakan agak ringkas dan mudah . Kali ni saya cuba masak apam pisang dan resepinya saya dapat dari blog masakan Mat Gebu . Sedap apam ni anak-anak suka bila hidang saja habis hehehe hari ni nak buat lagi la...
Resepi apam ni saya copy & paste dari blog Mat Gebu..terima kasih ya Mat.....
Bahan-Bahannya :
1 cawan tepung gandum*
1/2 camca teh baking powder*(*digaul dan diayak)
2 biji telur gred A
100 ml minyak jagung (atau mentega cair)
1/4 cawan gula (mat guna gula perang)
4 biji pisang emas, sederhana besar*
1/2 camca teh soda bicarbonate*
Secubit garam*(*disatukan dan lecek hingga halus)

Cara membuatnya :
  1. Pukul minyak, gula dan telur hingga sebati menggunakan whisk. Masukkan pisang lecek, gaul rata. Masukkan pula tepung, kacau hingga sebati. Ketepikan.
  2. Panaskan kukusan, sediakan acuan kegemaran (mat guna acuan kecil2), sapu dengan sedikit minyak pada acuan, panaskan 2 minit. Tuang adunan apam 3/4 penuh dan kukus 12 - 15 minit. Buat hingga siap.
  3. Keluarkan dan boleh dihidang bersama kelapa parut atau begitu sahaja. Balut tutup kukus dengan kitchen towel untuk mengelakkan air menitis atas apam..
Apam pisang yang sedap...yummy...