Pages

Saturday, October 8, 2011

Kuah Dal



Hari ni Kak Noor masak Kuah Dal.  Kebiasaannya kuah dal ini sesuai dimakan dengan roti canai, murtabak, dan roti telur.  Jarang-jarang kita masak di rumah.  Kak Noor masih ingat, bonda kak noor kalau masak sambal tumis ikan bilis, mesti dipadankan dengan kuah dal ni.  Lepas tu, kalau nak menambahkan selera lagi, hidang dengan ikan kering goreng. Memang menyelerakan.

Bahan-bahannya:
2 cawan kacang dal (basuh dan rendam selama 1/2 jam, kemudian ditoskan)
2 batang lobak merak dihiris (jangan nipis sangat)
3 biji kentang dibelah (setiap biji dibelah 4)
3 biji cili hijau dihiris (jangan nipis sangat)
1 sudu besar serbuk kunyit
1 sudu besar serbuk rempah daging
1 sudu besar serbuk jintan manis
1 sudu besar serbuk cili
1 biji telur
Sedikit pati santan

Bahan-bahan tumisan (tumis atas):

Minyak untuk menumis
**1 inci halia diracik
**2 biji bawang putih diracik
**3-4 biji bawang kecil dimayang
**sedikit daun kari
**sedikit bunga cengkih, bunga lawang & kulit kayu manis
**1 sudu kecil biji sawi (mustard seed)
**3 tangkai cili kering 

Penyediaannya:
1.  Masukkan kacang dal bersama serbuk kunyit, rempah daging, serbuk jintan manis dan serbuk cili, rebus kacang dal dalam periuk sehingga empuk.

2.  Bila kacang dal dah agak agak empuk, masukkan lobak merah & kentang ke dalam rebusan dal tadi dan  teruskan merebus sehingga kesemuanya empuk. 

3. Kemudian masukkan pati santan, garam, dan gula secukup rasa.  Kalau pekat sangat, masukkan sedikit air dan biarkan kuah mendidih. Semasa kuah sedang mendidih, pecahkan telur ke dalam kuah. Biarkan seketika, kemudian kacau dan masukkan cili hijau. Bila kuah mendidih sekali lagi, tutup api.

4. Dalam kuali yang lain, panaskan minyak kemudian tumiskan bahan bahan yang bertanda ** sehingga layu dan naik aromanya. Kemudian curahkan ke dalam periuk kuah dal tadi. Rasakan garam dan gula ikut citarasa masing-masing. Tutup dengan tudung periuk agar aroma tumisannya menyerap di dalam kuah dal tadi. (Bila nak makan baru kacau sebati bahan-bahan tumisan tadi dengan kuah dal).

0 comments:

Post a Comment