Pages

Wednesday, October 26, 2011

Membersih dan Memotong Kobis

Tips dan petua membersih dan memotong kobis ini Kak Noor ambil daripada laman web http://balannambiar.wordpress.com untuk dikongsi bersama.  Boleh ke laman web berkenaan untuk mencuba resepi-resepi masakan utara @ mamak.
  1. Kebiasaannya bahagian dalaman kobis ini bersih. Ala kadar bersihkan di luaran saja sudah mencukupi. Tetapi dalam banyak kes dalam masakan sayur ini, ada ditemui "cacing sayuran” di  bahagian dalaman kobis.  Dengan ini apa yang disarankan ialah, “biar lambat, asalkan selamat” untuk dimakan, kalau tidak anda yang termakan cacing ini, akan fobia pada sebarang masakan kobis sepanjang hayat anda. Cara bersihkan kobis yang selamat ialah buka sehelai demi sehelai dan bersihkan dengan cara alirkan air bersih menerusi pili paip di dapur. Selepas itu masukkan dedaun kobis itu di dalam bekas yang berisi air garam  atau air cuka untuk membersihkan telur cacing ataupun serangga lain yang sukar dibersihkan. Rendam selama 15 – 20 minit. Basuh kembali dengan air bersih dan masukkan ke dalam penapis supaya kobis dikeringkan. Cara kebersihan ini anda akan yakin 100 peratus bersih.
  2. Memotong kobis perlu gunakan pisau diperbuat daripada keluli tahan karat (stainless steel).  Sekiranya gunakan pisau besi (carbon steel) biasa, kobis akan bertukar warna kepada kehitaman.
  3. Selepas potong kobis, jangan biarkan lebih daripada 20 minit, kerana vitamin C yang terdapat dalam kobis akan rosak. Terus masak kobis selepas saja proses pembersihan. Diingatkan kepada suri rumah yang ingin jimat sedikit perbelanjaan, jangan sekali beli kobis yang telah dipotong bersaiz di pasar.  Elakkan membeli kobis yang telah kopek, hinggakan kobis sekilo jadi setengah kilo itu.

0 comments:

Post a Comment